Rada OPZZ województwa mazowieckiego i Fundacja Nowe Spojrzenie napisały list otwarty do marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika w związku z planowaną już za tydzień likwidacją trzech kluczowych dla Mazowsza PKS–ów. Poza szybka reakcją domagają się m.in. stworzenia wspólnego dla województwa organizatora transportu, który zapewniłby pasażerom wspólne bilety.
Autorzy listu zwracają uwagę, że planowane na 1 lipca zamknięcie PKS Ostrołęka, PKS Mińsk Mazowiecki i PKS–u w Ciechanowie to tylko pogłębienie już istniejącego problemu. Dziś, i to problem ogólnokrajowy, do wielu mniejszych miejscowości nie dociera żaden transport publiczny, lub jest on mocno ograniczony. Województwo utrzymuje na poziomie połączenia kolejowe, ale w niewielkim stopniu zapewnia komunikację autobusową.
„W związku z zaplanowaną na 1 lipca bieżącego roku likwidacją PKS-ów w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim, pogłębi się wykluczenie transportowe subregionów województwa mazowieckiego. Brak aktywności samorządu regionu wywoła poważne konsekwencje wpływające na rynek pracy oraz usług. Prócz likwidacji miejsc pracy we wskazanych przedsiębiorstwach realizujących usługi przewozu osób w drogowym transporcie zbiorowym, znaczna część mieszkańców Mazowsza zostanie pozbawiona możliwości dojazdu do pracy, szkół oraz placówek służby zdrowia” – czytamy w liście.
„Obowiązujący obecnie plan transportowy w dalece niewystarczający sposób odpowiada na potrzeby transportowe mieszkańców i wymaga natychmiastowej aktualizacji. Powinna ona obejmować w szczególności:
1. Dodanie sieci linii w transporcie drogowym oraz wzbogacenie tras kolejowych o dodatkowe odcinki i linie.
2. Powołanie mazowieckiego organizatora transportu (na wzór ZTM Warszawa), którego przedmiotem działalności byłyby:
a. Analiza potrzeb transportowych mieszkańców regionu,
b. Analiza kosztów funkcjonowania transportu w regionie,
c. Emitowanie biletów obowiązujących u wszystkich przewoźników kolejowych oraz autobusowych, realizujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowane przez samorząd Mazowsza).
3. Wprowadzenie zintegrowanego biletu ważnego we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza).
4. Otwarcie możliwości uzgodnień z organizatorami niższego szczebla w celu wprowadzenia zintegrowanego biletu, ważnego zarówno we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza), jak i w środkach komunikacji miejskiej”.